skip to Main Content

De basis op orde brengen

Rotterdam, 23 januari 2022

Drie weken geleden is het marathonschema van 14 weken richting de marathon van Rotterdam op zondag 10 april 2022 gestart. Omdat ik begin januari nog een week vrij was besloten om een lange trainingsweek in te plannen aangezien een werkloze periode de gelegenheid geeft om tussen de trainingen door goed te rusten. In deze week stonden mooie centrale selectietrainingen gepland met Adilson Running School, de groep met topatleten waar ik sinds een aantal weken mee train. Op dinsdag 20 x 400m in 73 seconden en op donderdag een gevarieerde training met eerst 7km op tempo en daarna 5 x 400m en 5 x 100m. Tussen deze centrale trainingen door de nodige duurlopen maar op zondag stond een halve marathon testloop op het programma met de selectie. Het idee was een halve marathon te lopen in circa 1.10.00 maar uiteindelijk besloten we deze halve in 1.08.40. Dit kostte niet noemenswaardig veel moeite hetgeen een goed teken is en een signaal van een prima basisconditie. Een weektotaal van 143km was het resultaat.

De week erna stonden er minder kilometers op het programma en was het ook zaak om in het begin van de week nog even goed te herstellen van de halve marathon test. Wel op zaterdag nog de training van donderdag uitgevoerd, met daarin 5 x 1000m waarbij het tempo begon met 3.08 min/km maar uiteindelijk onder de 3.00 min/km belandde. Daarna afgesloten met 5 x 200m om ritme in de benen te krijgen. Het weektotaal werd uiteindelijk precies 100km.

Na deze relatief rustige week stond er afgelopen week weer een lange trainingsweek op het programma, met daarin ook de nodige zware trainingen. Op dinsdag 10 x 1000m in ca 3.08 min/km waarbij dit zeker niet vanzelf ging en waarin ik heel blij was dat ik enkel teamgenoot Khalid hoefde te volgen. Vervolgens op donderdag opnieuw een training met de selectie waarin de befaamde Brienenoordbrug training op het programma stond. We starten aan de noordelijke zijde van de brug, de brug op, brug af en zodoende 3km richting de Kuip. Vervolgens een rustpauze van 2 minuten en weer terug, oftewel brug op, brug af en doorlopen tot de Van Ghentkazerne tot het kruispunt bij de universiteit, in totaal 4,5km. Een heerlijke training waarbij het idee is om het tempo stabiel te houden en de tweede interval net zo snel te lopen als de eerste. Uiteindelijk kwam het tempo uit op circa 3.20 min/km, best rap op een donderdagavond. Als sluitstuk van deze trainingsweek van 147km stond er op zondag een lange duurloop van 35km op het programma. Omdat het in deze fase van de voorbereiding nog niet nodig is om op snelle carbon schoenen te lopen had ik dit keer gewoon weer eens m’n good old Asics Gel Nimbus schoenen aan. Desalniettemin kwam het gemiddelde tempo van de 37km uit op 3.45 min/km met een gemiddelde hartslag van 151, prima waarden die ook niet zouden misstaan in een fase net voor de marathon, waarin de vorm vaak nog net wat beter is.

Het voelt nu echt alsof de voorbereiding op de marathon echt is begonnen. De wekelijkse bezoekjes aan chiropractor Boran zijn weer onderdeel van het programma geworden en deze oefening vindt thuis weer op regelmatige basis plaats.